Asalaam aleykom,
 
Jag hoppas allt är väl med er som har har hittat till denna blogg, Jag vill med denna blogg dela med mig av mina anteckningar från föreläsningar som jag tar del av, tips men även mina egna tankar kring olika ämnen. In sha Allah så ska bloggen ta upp allt detta relaterat till islam. 
 
Detta är mitt första inlägg, därmed har jag valt att börja med att dela med mig av anteckningar som jag har från en föreläsning som hölls i medborgarplatsens moské i Stockholm. 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Allt har ett syfte, men vem bestämmer betydelsen av dessa sakers syfte?
 
Om allt har ett syfte innebär det att även vi människor har ett syfte här i livet, 
så vad är människors syfte? 
 
*Meningen med livet enligt islam*
- Islam bekräftar att det människan har ett syfte med dess existens (kolla upp surah3:ayah115 i koranen)
 
Koranen sammanfattar olika syftens betydelse: 
- Med alla våra egenskaper som vi har, de egenskaperna har vi fått av en anledning som vi ska använda oss av. Vad annars skiljer oss från djur om vårt liv bara består av att sova, äta o dö - ekorrhjul. 
- önskar du något, be skaparen om det. 
 
*Kan man bygga ett väletablerat system på slumpen? - Svaret är: Nej!*

Varje samfund som har tillkommit har haft samma syfte: vi ska underkasta oss skaparen
1. bekräfta Allah i vår tro, vilket är grunden i Islam - människan och jinn har den fria viljen. Vi kan välja att bekräfta eller neka Allah. Surah insan. Vi finns för att sättas på prov, vi kan visa tacksamhet o bekräfta eller välja att förneka genom att vara otacksam. (2:30). Studera o lev efter trosartiklarna.
2. bekräfta Allah genom dyrkan, höjdpunkten i ens underkastelse till Gud. Detta är essensen i vår existens. Dyrkan är all tal o handlingar som Allah tycker om. (6:162)
3. bekräfta Allah i vår handlingar. Precis som vatten i rörelse är rent vatten för wudoo o dryck så är människans uppförande och produktivitet viktigt. Profeten saaw har lärt oss positivitet o produktivitet:Om domedagen kommer o man har en plantage att plantera ska man ändå plantera den.
 
Må Allah öka oss i kunskap och i goda handlingar! ameen
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej